Translate

woensdag 21 december 2016

Nine shades of huzarensalade en een kaasje uit de oven.



Mijn zus werkte ooit een periode bij Van der Valk en moest met kerst werken. Wij vonden dat niet zo gezellig en besloten haar daarom gezelschap te houden.

Wij reserveerden een tafeltje en kregen de vraag in welk timeslot we wilden komen. De dag was immers ingedeeld in blokken van enkele uren die ons  -zo bleek- voldoende tijd moesten geven om ten minste negen verschillende huzarensalades naar binnen te werken.

In het timeslot was gelukkig ook enige tijd gereserveerd om in de rij te staan met alle andere gasten die het buffet uitprobeerden. Gasten die met hun hele familie waren gekomen en op hun allermooist gekleed waren, net als in andere jaren (als we hun enthousiaste verhalen moesten geloven).

Wij hebben het zelf bij dat ene jaar gelaten. Maar ik ben wel blij dat we zijn geweest. Anders had ik nooit geweten dat er zoveel variaties huzarensalades bestonden.

Nu is er op zich natuurlijk niets mis met uit eten gaan met kerst en je het zo makkelijk mogelijk maken. Als ik in Italië ben ga ik zelf ook altijd uit eten. Daar schreef ik al eens eerder over. In Nederland daarentegen ga ik wel altijd los. Dan koop ik de hele supermarkt leeg en zorg ik voor een uitgebreid diner. Bijvoorbeeld met:



Stel, je vindt dit allemaal te veel gedoe, dan kun je ook gelijk met de kaas beginnen. En eindigen. Want als je het onderstaande (best wel feestelijke) gerecht maakt, hoef je daarna niets meer. Behalve kerstfilms kijken en uitbuiken. Ook fijn. 


Vacherin mont d´or uit de oven



Wat heb je nodig voor 1-2 personen?

  • 1 hele vacherin mont d´or (in houten bakje) à 480 gram
  • 1 teentje knoflook, in dunne plakjes
  • scheutje witte wijn
  • rasp van halve biologische citroen
  • 3-4 topjes van takjes rozemarijn
  • snufje chilipepertjes
  • aluminiumfolie

Hoe maak je het klaar?

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  2. Laat de kaas in het houten bakje. Snijd een paar kleine inkepingen in de kaas. 

  3. Steek  hier de knoflook en de rozemarijntopjes in.
  4. Strooi het citroenrasp en de chilipepertjes op de kaas.
  5. Zet de kaas met houten bakje op wat aluminiumfolie, pak grotendeels in, en giet op het laatst nog een scheut witte wijn op de kaas. .
  6. Bak de kaas 20/30 minuten in de hete oven.
  7. Serveer met knapperig stokbrood en een frisse salade (bijvoorbeeld met jonge bladsla, uitgebakken spekjes, lente-ui, tomaatjes en balsamico-azijn)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten